Core Web Vitals: waarom je site ineens piekt of daalt?

Oct 4, 2022 3:37:20 AM · 3 min read

Met geregelde updates verandert Google de manier waarop ze meten of sites snel de juiste content laten zien. Met als resultaat: onverwachte diepe dalen of juist hoge pieken in je SEO-cijfers.

Het is al lang geleden aangekondigd dat Google de Core Web Vitals mee laat tellen in het uitdelen van hoge plekken in Google Search. Een jaar lang hebben websites zich kunnen voorbereiden op de nieuwe standaarden van Google. 

Trotse SEO-specialisten delen al lange tijd hoge scores op de Core Web Vitals. Hun sites zijn er klaar voor en ze verwachten in mei hoger te eindigen in de zoekresultaten van google. 

Wat zijn de Core Web Vitals nu precies en is het een ramp als ik niks heb gedaan?

Met de Core Web Vitals wordt gemeten hoe goed je site technisch presteert. Laadt je site snel, is de site snel interactief en verspringen de verschillende elementen op je site niet te veel. Als deze elementen in orde zijn, bied je waarschijnlijk een prettige ervaring voor de bezoekers. 

De Core Web Vitals bestaan uit 3 elementen:

Largest contentfull paint (LCP) geeft aan hoelang het duurt voordat de grootste elementen op je pagina in beeld zijn. 

First Input Delay (FID) meet hoelang het duurt voor de pagina kan reageren op een klik of een muisbeweging. 

Cumulative Layout Shift (CLS) controleert of de pagina nog erg verspringt nadat hij geladen is. Soms zie je de lettertypes verspringen of juist de blokken in en uit beeld springen. 

Hoe belangrijk zijn de Core Web Vitals?

Google wil zo goed mogelijk antwoord geven op de zoekvraag, met de beste content op de best mogelijke manier. Deze 3 metingen dragen bij aan een goede ervaring. De Core Web Vitals zijn niet beslissend, maar een van de vele elementen die meetellen. 

Als Google twee stukken content krijgt die beide ongeveer evengoed antwoord geven op een zoekvraag, dan zullen de Core Web Vitals de doorslag geven welke content een hogere plek krijgt in Google.

Als schrijver doet het me goed te weten dat goede content toch altijd het meest telt. De zoekresultaten zijn omgeven door advertenties, maar toch is de content nog steeds king. Mensen gebruiken google om antwoord te krijgen op hun vraag. 

Als developer is het mooi om te zien dat Google met de Core Web Vitals het internet een beetje opschoont. Goede scores bij de Core Web Vitals zijn te krijgen door slimme en nette code te schrijven. Trage sites worden meestal veroorzaakt door slechte code en door onnodig veel andere bronnen buiten je eigen site te benutten. 

Hoe erg is het als je laag scoort op de Core Web Vitals?

Als je retegoede content hebt waarmee je de concurrentie makkelijk aankan, is het niet rampzalig. Maar meestal zijn de verschillen tussen jou en je concurrentie minimaal en dan is het toch interessant om de belangrijkste issues, die net het verschil in raking maken, goed op te pakken.

De Core Web Vitals wijzen een aantal issues aan die iedereen kan oppakken: te grote afbeeldingen als stip op 1. Op 2: onnodige bestanden; check of alle bestanden die je laadt wel nodig zijn. Heb je geen onnodige trackers of dubbele versies van een hulpmiddel als Jquery in je code staan? 

Zijn de Core Web Vitals het belangrijkst om te doen nu?

De eerste snelle klappen moeten zeker gedaan worden. Waarom zou je dit laaghangend fruit laten rotten? Voor de lange termijn is een goede content strategie belangrijker. Denk eens na over inbound marketing, de strategie waarmee je leads met hoge conversieverwachting filtert uit je website bezoekers. 

Alles oplossen van de Core Web Vitals is bij een bestaande website best lastig. Als je website een bepaalde opzet in de code heeft, is het veel werk om dat helemaal op te schonen. In de zijlijn van deze vernieuwing is Google ook bezig de mobiele prestaties van een website zwaarder te laten tellen dan een desktop-prestatie. 

Daarbij zijn de Core Web Vitals ook in ontwikkeling. Het toevoegen van een width en een height aan je img-elementen is een nieuwe aanwijzing die ingaat tegen wat developers de laatste jaren doen. Dus ook dat kan veel werk zijn, terwijl het maar een klein beetje helpt. Bij SEO is het altijd de afweging: hoeveel effect mag ik verwachten en is dat de moeite waard? Kijk vooral ook naar je eigen productmarges en acquisitiekosten om te zien of de inspanningen ook opwegen tegen de inkomsten. 

Aanpassen of een nieuwe website?

Wie zijn website volledig voor mobiel bouwt, scoort al snel beter. Heeft jouw website dat niet, dan kan je beter opnieuw beginnen. Geregeld vervangen bedrijven hun website, haal dat een jaartje naar voren en zorg dat je developers kiest die verstand van technische SEO hebben. 

Ga bouwen in combinatie met een gedegen inbound marketingstrategie en een supersnelle site. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap: veel bezoekers op je site én bezoekers waaruit daadwerkelijke leads en klanten komen.